سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای انتخاب برج خنک کن - گروه صنعتی مهتاب گستر

 

برج خنک کن

برج خنک کن

برج خنک کن یا همان کولینگ تاور سیستمی است که با استفاده از ارتباط مستقیم آب و هوا دمای آب را کاهش می دهد. در زمانی که این اتفاق می افتد میزان کمی از آب بخار می شود و دمای آب درحال گردش کاهش می یابد.

آبی که به دلیل انجام پروسه های صنعتی یا درون دستگاه های تهویه هوا گرم شده به واسطه لوله به برج خنک کن انتقال پیدا می کنند و سپس درون مخزنی که از صفحاتی خاص به نام فیل  (FILL) تشکیل شده، اسپری می شود که این عملکرد حرکت آب درون برج خنک کن را آهسته می کند و سطح تماس آب با هوا را تا حد امکان افزایش می دهد. هنگامی که آب درون برج خنک کن حرکت می کند با هوایی که به واسطه فن ها الکتریکی به داخل کشیده می شود، در تماس خواهد بود.

هنگامی که آب و هوا با یک دیگر تماس پیدا می کنند مقدار کمی از آب بخار می شود که سبب خنک شدن می شود. سپس آب سرد شده به داخل متراکم کننده یا عملیاتی که گراماده است دوباره پمپاژ می شود تا گرمای سیستم را دوباره جذب کند.

عواملی که عملکرد برج خنک کن را تحت تأثیر قرار می ‎دهند، عبارت است از:

·        سطح و زمان تماس آب و هوا

·        سرعت هوای عبوری از برج خنک کن

·        جهت جریان هوا نسبت به سطح تماس آب (هم سو و غیر هم سو)

محبوبیت برج های خنک کن رفته رفته در حال افزایش است و این ابزار کارآمد، در مسیر تبدیل شدن به یک متد نرمال برای دفع گرما قرار دارد. یکی از علل این موضوع، کارآمدی بسیار بالای این سیستم در دفع گرما و همچنین مقرون به صرفه بودن آن است. البته دستیابی به مزایای استفاده از برج های خنک کن چیلر، اساساً بدون یک انتخاب مناسب و داشتن دانش کافی در تهیه آن‌ ها، ممکن نیست. بر همین مبنا بر آن شدیم تا در قالب یک یاد داشت، به طور اجمالی مروری بر انتخاب برج خنک کن مناسب داشته باشیم.

برج خنک کن

معیار های طراحی برج خنک‌ کن

در اولین گام برای تهیه و انتخاب برج خنک‌ کن، باید معیار های ساختاری خود برای طراحی سیستم خنک‌ کننده را مشخص کنید. در این مرحله شما به دید روشنی از نیازمندی‌ های خود دست می‌ یابید. اندازه یک برج خنک‌ کن به موضوعات مختلفی بستگی دارد اما چند مشخصه بیش از سایرین اهمیت دارند، حجم جریان آب، دمای ورودی و خروجی و همچنین طراحی و شرایط دمای حباب تر. به طور مثال تفاوت دمای آب خروجی و دمای حباب تر، اپروچ نامیده می ‌شود. هر قدر اپروچ کوچک ‌تر باشد، سایز برج خنک‌ کن شما نیز بزرگ ‌تر خواهد بود. معمولاً انتخاب ‌های صنعتی و دارای توجیه اقتصادی، عدد اپروچ آن ‌ها نزدیک به 4 است. شایان ذکر است اپروچ کم تر از 2.8 درجه فاقد توجیه اقتصادی است.

بررسی محل ساخت و سازنده برج خنک کن

دقت کنید که همواره، معیار های علمی و مهندسی مختلفی برای یک وسیله مکانیکی و ترمودینامیکی وجود دارد که نباید از آن‌ ها غافل شد. اما در کنار اهمیت دادن به این معیار ها، بسیار مهم است که واقعیت ‌های را بر مبنا عرف ‌ها و اصول بازار در نظر بگیرید. به بیانی دیگر در کنار دقت به تمام جزئیات، بهتر است هنگام تهیه این دستگاه شرکت‌ ها و کارگاه ‌های معتبر را در دستور کار قرار دهید. به طور مثال گاهاً شما در تهیه کردن برج خنک کن، بهترین عملکرد ممکن را داشته و یک محصول منطبق با نیاز های خود انتخاب می ‌کنید اما شرکت تولید کننده در کمال تعجب از خدمات خوبی برای حمل وسیله استفاده نمی ‌کند و همین امر سبب صدمه به وسیله خواهد شد. البته این صرفاً یک مثال است و می ‌توان صد ها احتمال و امکان دیگر را نیز در این مورد بررسی کرد. پس بهتر است در هر صورت کیفیت و اعتبار مبدأ ساخت را به عنوان شاخصی مهم در نظر داشته باشید.

دقت در متریال استفاده‌ شده در ساخت برج خنک‌ کن

یک برج خنک کن می ‌تواند از مواد مختلفی ساخته شود، از جمله فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، فایبرگلاس تقویت‌ شده یا حتی ترکیبی از این مواد. آن چه در این مورد نقش تعیین‌ کننده ‌ای داشته و به ما در انتخاب درست برج خنک‌ کن مناسب کمک می‌کند، شرایط محیطی و وضعیت مکانی است که قطعه در آن نصب می‌ شود. بدیهی است که یک برج خنک ‌کن فعال در دمای نقاط صحرایی و کویری ایران، حتی در استفاده از فولاد گالوانیزه با چند لایه پوشش نیز تردید کرد. معمولاً در شرایط سخت محیطی پیشنهاد می‌ شود به سراغ آلیاژ 304 L  یا 316 L  فولاد بروید. دقت داشته باشید که مثلاً آلیاژ 316 L  هزینه بسیار بالایی دارد اما بیشترین حد از مقاومت و طول عمر را در برابر خوردگی، تغییر دما و تماس با کلرید بالا نشان می ‌دهد. در این بین ممکن است در طول خرید و فروش برج خنک‌ کن، فایبرگلاس نیز به عنوان یک گزینه پیشنهاد شود. دقت کنید که در تهیه برج خنک‌ کن فایبرگلاس باید دقت ویژه ‌ای داشته باشید. برای سفارش دادن برج خنک‌ کن فایبرگلاس به صفحه برج خنک کن فایبرگلاس مهتاب گستر مراجعه نمایید.

راهنمای انتخاب برج خنک‌ کن بر اساس جریان هوا و آب

پس از تصمیم‌ گیری در مورد دمشی یا مکشی بودن، موضوع بعدی که در انتخاب ساختار برج خنک کن باید به آن دقت کنید، نحوه برخورد جریان هوا و آب است. بر این اساس انواع برج خنک‌ کن به دو دسته اصلی تقسیم بندی می ‌شوند؛ برج خنک ‌کن جریان مخالف و برج خنک‌ کن جریان مقاطع. نوع جریان مقاطع که در زبان انگلیسی به آن به اختصار (Crossflow) گفته می‌ شود، اساساً قدیمی‌ تر بوده و رفته رفته با نوع کارآمد تر و بهتر، جریان مخالف یا همان (Counter flow) جایگزین می ‌شود. برج خنک‌ کن جریان مخالف بسیار کاربردی ‌تر بوده، از حیث مصرف انرژی و هزینه کارآمد تر هستند و همچنین کاربر پسند محسوب می‌ شوند. با این وجود عجیب نیست که برج خنک‌ کن جریان مخالف در نواحی مختلفی از جمله خاورمیانه، تقریباً به یک استاندارد و الزام تبدیل شده‌ است. علل بسیاری برای برتری ساختاری این دسته، نسبت به برج خنک‌ کن جریان مقاطع وجود دارد.

برج خنک کن

راهنمای انتخاب فن برج خنک ‌کن

هر دو نوع فن برج خنک ‌کن، در دسترس بوده و هر یک مزایا و عملکرد خاص خود را دارند. در نظر داشته باشید که نوع فن برج خنک ‌کن، سبب تعیین مدل آن خواهد شد. انواع برج خنک ‌کن بر مبنای نوع فن برج خنک ‌کن، شامل دو دسته مکشی و دمشی می ‌شود. در برج خنک ‌کن مکشی از فن محوری و در برج خنک ‌کن دمشی، شاهد استفاده از فن گریز از مرکز هستیم. این تفاوت در ساختار، منجر به تفاوت‌ های بسیار مهمی خواهد شد که پرداختن به همه آن ‌ها در حیطه بررسی متن نیست اما مواردی مانند مصرف انرژی بسیار کم تر، سهولت بیشتر در نگهداری و همچنین مقرون به صرفه بودن از حیث هزینه در ازای دفع گرمای هر تن سیال، سبب شده فن‌ های محوری برتری محسوسی داشته باشند. البته نباید فراموش کنیم که گاهاً استفاده از فن ‌های گریز از مرکز اجباری بوده و در شرایط خاصی مانند فضا های بسته که الزام قوی در مورد کاهش سطح صدای مزاحم وجود دارد، باید از این نوع فن و به طبع آن برج خنک ‌کن دمشی استفاده شود. البته در نظر داشته باشید که استفاده از لفظ القایی، برای اشاره به این نوع از برج خنک ‌کن منطقی و علمی ‌تر است.

مروری بر نکات مهم هنگام انتخاب دستگاه برج خنک کن

·        یک اپروچ اقتصادی و مقرون به صرفه برای برج خنک کن خود در نظر بگیرید؛ 4 درجه حد مطلوبی است.

·   دستگاه برج خنک ‌کن جریان مخالف، به علل متعددی نسبت به نوع دستگاه برج خنک ‌کن جریان متقاطع برتری دارد.

·   سعی کنید در تهیه دستگاه برج خنک ‌کن، محصولاتی با بهره ‌وری مناسب را انتخاب کنید؛ 0.04 کیلو وات بر تن، ایده‌ ای است.

·   در حالت عادی فن برج خنک ‌کن محوری را در دستور کار قرار دهید مگر در مواردی که ناگزیر به انتخاب نوع گریز از مرکز باشید.

·   بهتر است تهیه کردن از تولید کننده‌ ها و کارگاه‌ های گمنام و فاقد اعتبار کافی را تا حد امکان انجام نداده یا در صورت انجام این کار، دقت بالایی داشته باشید.

·   متریال استفاده ‌شده در ساخت محصول بسیار مهم است؛ تلاش کنید از تهیه محصولاتی که در ساخت آن ‌ها ورق گالوانیزه نامرغوب استفاده‌ شده، اجتناب کنید.

·   بهتر است فقط به سراغ محصولاتی بروید که مطابق استاندارد و تأییدیه (CTI) ساخته شده باشند زیرا شانس خطا در ساخت و مغایرت بین معیار ها و واقعیات کاهش می‌ یابد.

سخن پایانی

ما در مجموعه مهتاب گستر برند های مختلفی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که دست شما را برای انتخاب بهتر و مناسب تر باز می گذارد. برای راهنمای بیشتر و مشاوره فنی رایگان و سفارش و خریداری برج خنک کن به بخش فروشگاهی سایت مهتاب گستر مراجعه فرمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

برج خنک کن